måndag 19 januari 2015

Vad är medberoende?

Enligt Melody Beattie, författare till boken "bli fri från ditt medberoende":

"En medberoende är en människa som låtit en annan människas beteende påverka sig, och som är helt upptagen av att kontrollera denna människas beteende"

Mina tydligaste medberoende-tecken är att jag har:
-förnekat verkligheten och levt på falska förhoppningar
-lagt skulden på mig själv
-låtit mig bli sårad av samma person om och om igen utan att gå därifrån
-trott mig kunna påverka/styra en missbrukare att sluta
-förnekat missbruket
-upplevt mig som ett offer
-blivit fruktansvärt arg och låtit det gå ut över hela familjen
-utvecklat fysiska sjukdomar pga långvarig stress

Olika sätt jag har varit med och MATAT TROLLET - "hjälpt" honom att fortsätta med sitt missbruk:
-gjort saker jag egentligen inte vill
-försökt skydda honom från sina egna känslor genom att släta över...
-skyddat honom från konsekvenserna av hans handlande genom att stanna kvar.
-försökt lösa hans problem
-förnekat mina egna känslor
-låtit honom trigga igång min ilska så att han fått en förfärlig fru att skylla allt elände på. "Matat trollet!"
-själv skapat olika flyktbeteenden för att "härda ut" istället för att konfrontera hans missbruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar