måndag 19 januari 2015

Anhöriggruppen

Har precis kommit hem från anhöriggruppen. Det är så fantastiskt givande på alla sätt!

Ikväll bär jag med mig detta angående både missbrukare och medberoende:

Det är en sjukdom - det är ingens "skuld"
Men varje människa har ansvar att ta hand om sin sjukdom - ta hjälp.
Man kan ALDRIG ursäkta sina handlingar med att skylla på sjukdomen.
Varje människa har ansvar för sina handlingar och får ta konsekvenserna av dem!

Kan låta självklart kanske, men det är minsann inte alltid så lätt! Man vill ju så gärna hjälpa till....tycka synd om...ställa upp för...
En hjälp som bara stjälper!
Ett sätt att mata det sjuka - att mata trollet!

Tack gode Gud för anhöriggruppen!
Människor som faktiskt kan förstå det galna, det smärtsamma, det fruktansvärt sjuka som kan finnas där fastän det inte syns.
Och tack för den sinnesro jag börjar känna!
Lugnet som kommit ur kunskapen att jag faktiskt inte kunde eller kan göra NÅGONTING åt det sjuka i en annan människa. Jag KAN inte - det är HELT omöjligt - och det är jobbigt att inse att det är så, men SÅÅÅÅÅ OTROLIGT BEFRIANDE!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar